Vartop-Vf.Curcubata

28 Ianuarie ora 6.30 a.m. Ne adunam cu totii la Mol Calea Turzii cu destinatia Vartop si cu gandul la Varful Curcubata Mare 1849 m alt.

Drumul pana la Vartop, aprox.170 km e destul de enervant datorita curbelor continue si  din cand in cand cate un caine scapat de prin curtile satenilor.

Ajunsi la Vartop, gasim locul de parcare si nici bine nu opresc motorul masinii ca un “responsabil cu ordinea din parcare”ma ataca cu un “bun venit”:”tati 10 lei parcarea”. Fara nici o chitanta, fara nici o dovada, am dat 10 lei si am inceput sa ne pregatim.

In trupa suntem mai bine de 15,toti membrii si aspiranti laolalta a Clubului Alpin Roman, sectia Universitara Cluj-Napoca, condusi de dl Dinu Mititeanu.

Ne echipam si plecam spre baza partiei de la Vartop, partia noua, cea dotata cu un telescaun modern.

La telescaun ne-am gandit sa fentam urcatul partiei pe foci si am vrut sa folosim telescaunul…dar a fost placut si urcatul partiei pe foci.

Curand ajungem la ramificatia cu traseul banda rosie ce urca spre Vf. Piatra Graitoare.Tragem o pauza pentru regrupare ca ne imprastiasem pe toate lungimea drumului ce face legatura cu partia. Langa noi se aseaza o sanie trasa de doi cai frumosi (nu sase cai frumosi!!) care curand aveau sa ajunga in zapada pana la gat. Facem ceva poze si asteptam pe Dl. Dinu sa stabilim care cum/pe unde mergem.

Hotaram sa continuam in susul partiei pana la intoarcerea telescaunului unde vom decide cum facem echipele. Curand iesim in partie. Telescaunul (poate una din investitiile serioase din zona) este de patru persoane, modern si rapid. Partia arata foarte bine, mai ca ne trece prin gand sa ne aventuram la o coborare. Mentinem partea stanga a partiei in sir indian fara a pune in pericol pe vreunul din noi sau pe cei care schiau.

De sus se deschide o frumoasa panorama spre statiune si spre imprejurimi. Brazii sunt foarte incarcati de zapada cazuta, dar mai ales de vantul ce-a batut probabil cu ceva zile inainte.

Ajungem si la capatul telescaunului si regrupare din nou. Avem permisiunea de a pleca inainte spre Curcubata Mare.

De-aici ne croim drum prin padurea de molid,rara, unde cu greu distingeai crengile molizilor.

Facem cu randul la batut de urme sa nu ne obosim prea tare. Inaintam foarte usor prin zapada si curand iesim in golul alpin unde avem parte de un zbor la joasa inaltime a unui cocos de munte.

Iesim in golul alpin si incepem urcarea spre Vf Piatra Graitoare 1658 m alt. De-aici vizualizam si traseul pe care-l vom parcurge. Se vede foarte aproape vf Curcubata…dar mai e cale lunga.

Din acest punct grupul de 15 se “sparge”putin si ne insiram iarasi pe munte cu momente de regrupare, servire a cate un ceai sau o gustare.

Traversam usor in curba de nivel muntele Piatra Graitoare si iesim in Saua Tarnita Bihorului. Aici admiram cornisele formate, una chiar rupta sub propria greutate. Ne regrupam iarasi pentru o gustare mica si sa dam din hainele de pe noi ca ne-am incins.

Vremea tine cu noi si soarele isi face aparitia tot mai mult. Asteptam pe toata lumea, apoi continuam in urcare usoara spre Vf Biharia 1579m alt. Vantul si-a facut de cap in zona, mai ales inspre zona impadurita unde a format dune de zapada, incomode la mersul pe schiuri.

Prindem altitudine si semnele se vad si in jurul nostru unde molizii devin mai rari si mai “chinuiti”de vant.

Se simte deja si oboseala acumulata de-alungul traseului si in cateva serpentine ajungem si pe vf Biharea 1579m alt. Frumoasa priveliste spre Piatra Graitoare, Curcubata Mare, Curcubata Mica 1769m alt. precum si spre caldarea(sau mai bine zis abruptul, ca nu e chiar o caldare) de sub varful Curcubata Mare.

Urmeaza o coborare scurta pana in saua de sub Releul de pe Vf Curcubata. Din sa urcam scurtul abrupt de sub varf. Aici se simte oboseala si gandul mi-e numai la ciocolata din rucsac si ceaiul din termos. Avem surpriza neplacuta ca, cainii de la statia meteo de pe varf sa se ia la harta si scandal cu cainii veniti cu noi din Vartop, mai exact cainii care s-au luat dupa cainele unuia dintre colegii de tura. Asistam pentru o ora la scandalul pe care-l faceau patrupedele.

Ajungem si langa statia meteo unde ne uitam mirati la stratul imens de gheata formata pe stalpul de Releu, mai bine zis straturi de chiciura depuse in urma cetii combinata cu vantul puternic si temperaturi scazute.

Trecem de statie si ne indreptam spre varf. La harmalaia pe care o faceau cainii ma asteptam sa iasa cineva din statie, dar probabil ca le era a indiferent fata de cei care trec pe la statie.

Curand aveau si restul sa ajunga. Ne retragem cu totii spre un perete al statiei unde luam masa mult asteptata.

Dupa 40 minute in care am ras, am schimbat idei si evident lupte cu cainii, am hotarat sa coboram. Dam pieile jos si ne lansam.

Coborarea din vf Curcubata nu e chiar o placere datorita ghetii si “valurilor”formate de vant. Coborarea e scurta dar solicitanta. Din saua dintre varfuri(Curcubata si Biharea) urcarea spre Vf Biharea o facem fara schiuri, fiind o urcare scurta. De-aici grupul se desparte iarasi…si definitv.

O parte din noi o iau inainte si decidem sa o luam pe drumul pe care am venit(coborare spre saua Tarnita Bihorului-urcarea spre vf Piatra Graitoare-partia Vartop), iar o parte decid sa coboare pe un crac de munte, ca apoi sa coboare spre valea Varciorog.

Pana in sa coborarea este lejera, printre molizii incarcati de zapada si un apus magnific.

Am ramas 3 plus doi caini.

Devine o placere urcarea spre Vf Piatra Graitoare datorita apusului si bucuriei ca am prins o asa vreme buna. Ne gandeam la restul…oare pe unde or fi, oare cum au coborat…

Ajungem si la capatul de sus a partiei si aflam ca toti sunt ok si ne asteapta la o pensiune de unde aveam sa-i ridicam cu masinile.

Noi, ne luam ramas bun de la Curcubata…

Cateva impresii inainte de a incheia.

N-am sa inteleg atitudinea “oamenilor de turism”din zona, aici ma refer la cel cu taxa de parcare.

N-am sa pricep niciodata cum sa stai ascuns intr-o statie meteo, sa vezi ca vin 15 persoane pe schiuri si sa nu-i intrebi nimic, sau sa vorbesti ceva cu ei…

Cu bine!

About Dorinw6

Always ready for a trip!
This entry was posted in Carpatii Romanesti. Bookmark the permalink.

One Response to Vartop-Vf.Curcubata

1. Crina says:

cate ore ati facut dus-intors?